Indenfor

Børnegården har siden 2006 boet på Donsvej 1, hvor en tidligere gård blev ombygget til daginstitution. Det gamle stuehus er indrettet med forskellige arbejdsrum til personalet samt lager. Den gamle kostald er indrettet til stuer og andre fælles arealer til børnene - vi har i 2022 fået bygget til huset - denne side er derfor under opbygning.

nye
Indgange
Der er 2 indgange til institutionen - en fra gårdspladsen til vuggestuen(grå) og den anden via haven til børnehaven(grøn) - de to indgange er markeret med pile på billedet herover.

ny vg                        ny bh
        Den grå indgang fra gårdspladsen.                      Den grønne indgang fra haven.

Vi starter turen rundt i huset fra indgangen i gårdspladsen.

Vgst indgang
Det første I møder når I kommer ind af den grå indgangsdøren er lidt informationer - vi forsøger at give så få informationer som muligt via forskellige opslagstavler i huset og bruger i stedet Aula til at informere jer om stort og småt - på den måde kan I have fokus på det vigtigste - mødet med jeres barn. På væggen til højre hænger der forskellige brochure, som både er nogle vi har lavet her i Børnegården men også nogle tilbud som Kolding Kommune tilbyder børnefamilier. Det er også her I finder vores glemmetræ, hvorpå vi hænger ting og tøj uden navn der er fundet i vuggestuen.

Går man til Venstre kommer man ned til vuggestue-stuerne, Blæksprutterne og mumitroldes garderober og fælles legemiljøer på gangene. Til højre er haletudsernes garderobe og gangen ned mod børnehavestuerne samt torvet og andre fællesarealer.

Gangene
Gangen ud for stuerne er både garderobe til vuggestuerne men vi har også indrettet forskellige legemiljøer herude.
Vuggestuerne og deres garderober er kommet til lidt i knopskydninger, men vi har forsøgt at indrette os så de har garderobe på gangen i nærheden af deres stue.

mumi gar

Haletudserne
Haltudserne

Blæksprutterne
      blæk skilt

Mumitroldene
     skilt mumi

Går man til højre ved hovedindgangen kommer man ned mod børnehavestuerne og andre fællesarealer.

Delfinerne
Er en børnehavestue med børn i alderen 3-6 år
delf dør

Torvet
Er vores samlingssted. Det er her børnehaven åbner sammen om morgenen og er her indtil kl. 7.3-0 hvor alle stuerne åbner. Resten af dagen er der mulighed for at lege på torvet i de legemiljøer, der er her. Hver fredag mødes hele huset til fælles samling på torvet kl. 9.00 Det er også på torvet børnehavestuerne samles kl. 16.00 og er indtil Børnegården lukker.
Torv1   Torv 2   Torv3
Torv4   torvet    torvet

Summerummet/krearummet
Lige ved siden af torvet har vi summerummet - et stille rum, hvor man kan komme ind og få en pause, høre stillemusik og se på eks. stjernehimmel. Vi bruger også rummet til andre sansemæssige aktiviteter og eks. yoga.
sum3    summ1    Summe2

Gangen og Byen
Gangen fra torvet ned forbi nogle af børnehavestuerne, har vi også indrettet til forskellige legemiljøer.
gang1

Smølferne
Er et ekstra grupperum vi har lige nu. Vi har indrettet det som en stue og bruger det som et ekstra rum vi kan gå hen i sammen med en gruppe børn.
smølferne

Humlebierne
Er en børnehavestue med børn i alderen 3-6 år .
 humlebierne

Tyttebøvserne
Er en børnehavstue med børn i alderen 3-6 år.
       tyt dær

Byen
For enden af gangen fra torvet og inden man kommer til garderoben har vi indrettet det vi kalder Byen. Her er vores klæd ud tøj, butik og mulighed for forskellige rollelege i et fælles miljø for alle.

Børnehavegarderoben
Efter Byen kommer den store børnehavegarderobe med plads til alle 143 børnehavebørn - det er også her man finder den blå indgang.
Vi har fastholdt, som et pædagogisk princip sammen med forældrebestyrelsen at alle børn afleveres til personale i garderobedøren. Personalet hjælper så barnet med at pakke tingene ud og hænge ting op på deres garderobeplads inden de smutter ned på deres stue og starter dagen dernede. Vi oplever at det giver børnene en meget roligere start på dagen. Det betyder at vi har ansat en pædagog til at tage i mod børnene hver morgen hernede.
garderoben   garderoben
Legeområde
Fortsætter vi efter børnehavegarderoben kommer vi til et nyt fælles område hvor der både er mulighed for leg på gangen og på to små podier.

Krudtuglerne
Er en børnehavestue med børn i alderen 3-6 år
     kr dør         krudtuglerne   krudtuglerne
krudtuglerne   krudtuglerne   krudtuglerne

Troldestuen
       trolde       trolde   trolde
trolde   trolde   trolde

Legeområde
ny lege   ny lege   ny lege

Personaleafdelingen
Stuehuset på gården rummer personaleafdelingen. Man kan gå ind fra gårdspladsen eller fra gangen ved vuggestuen.
​​​​​​​Her er bla. kontor, garderober, mødelokaler og lagerrum.
dør