Opstart og overgange

Et par måneder inden jeres barn skal starte i Børnegården vil vi invitere jer forældre til en rundvisning. Inden besøget forventer vi, at I har besøgt vores hjemmeside og herigennem fået et indblik i vores hverdag.

Efter det første besøg sender vi et velkomstbrev til jeres barn og jer forældre. Heri stå hvilken stue jeres barn skal gå på og hvem af de voksne, der bliver jeres primærvoksen. Brevet er også en invitation til et besøg sammen med jeres barn på barnets nye stue - I skal selv ringe og aftale en tid sammen med jeres primærvoksen inden startdatoen. Vi har afsat en halv time til besøget, vi vil ved besøget få en snak om jer som familien og ikke mindst jeres barn - eksempelvis hvordan gik graviditeten, barnets soverytme, specielle hensyn eller andre ting der er vigtige for os at vide inden jeres barn skal starte i Børnegården. Det er også ved dette besøg vi aftaler nærmere omkring de første dage. I er meget velkomne til at blive længere tid og kigger jer lidt omkring efter mødet med jeres primærvoksen.

Inden dit barn starter i vuggestuen
At starte i vuggestuen, i et stort hus med mange børn og med 11 andre børn på stuen kan være overvældende for både barnet og forældre. Barnet skal slippe mor og far og det kan være svært samt en kæmpe omvæltning.

Derfor skal starten forberedes grundigt dels af forældrene og dels af vuggestuen. Det vigtigste for en god start i institutionen for barn og forældre er tryghed. Derfor mener vi, at jo større kendskab forældrene og børn har til stedet og de mennesker hvortil de skal aflevere deres barn jo mere trygge er de. Alle børn får en primærvoksen, som er den person, der har overblikket over hvordan det går med barnet og oftest har den helt tætte kontakt til både barn og forældre. Børnene er på den samme gruppe fra de begynder til de skal starte i en af børnehavegrupperne, som regel til den 1. i den måned barnet fylder 3 år.

Ved personales fravær vil omgivelserne være de samme, det personale, der tager over vil være velkendte og vores erfaring siger, at der går ganske kort tud, så er jeres barn fortrolige med omgivelserne og livet i huset.

Overgangen til Børnehaven
Overgangen fra vuggestuen, dagplejen eller hjemmet til børnehaven kan være overvældende for barnet og forældrene. Omgivelserne er større, kammeraterne er ældre og børnene tilbydes større selvstændighed, der kræves en god grad af selvhjulpenhed og personalenormeringen er lavere end man indtil nu har kendt til i dagplejen/vuggestuen.

Vi ved godt, at de fleste forældre tænker meget over at skulle sende deres barn i en institution som 3 årig og så tilmed i en stor institution, normeret til 123 børnehavebørn - heldigvis oplever de fleste forældre hos os at der trods vores størrelse er vores struktur i dagligdagen med til at skabe nærhed og tryghed i hverdagen for både børn og forældre.

At starte i børnehave skal alligevel forberedes grundigt af både forældre og børnehaven. Det vigtigste for en god start i institutionen for barn og forældre er tryghed, derfor mener vi at jo større kendskab forældrene og børn har til stedet og de mennesker hvortil de skal aflevere deres barn jo mere trygge er de. Alle børn får en primærvoksen, som er den person, der har overblikket over hvordan det går med barnet og oftest har den helt tætte kontakt til både barn og forældre. Børnene er på den samme stue fra de begynder til de skal starte i skole. Ved personales fravær vil omgivelserne være de samme, det personale, der tager over vil være velkendte og vores erfaring siger, at der går ganske kort tud, så er jeres barn fortrolige med omgivelserne og børnehavelivet.

Den første tid i både vuggestue og børnehave
Det er vores erfaring, at det er meget individuelt hvordan og hvornår det enkelte barn falder til. Vi kan dog give følgende retningslinjer.

• Aftal med jeres barns primærvoksen hvordan starten skal forløbe. Hvis det er muligt så afsæt gerne et par dage til indkøringen.
  • Aftal hvornår I komme den første dag, så vi er klar.
  • Aftal hvornår og hvor længe jeres barn skal være her selv. De første dag bør være korte.
  • Send dit barn det signal, at her er det rart, at være. Det modsatte gør barnet ængsteligt.
  • Sig altid farvel når du går. Personalet hjælper gerne med at gøre afskeden så hurtig og naturligt som muligt.
  • Hvis dit barn er ked af det, klare personalet det. Det værste du kan gøre er, at vende om og gå tilbage til barnet. Ring i stedet for til os og hør hvordan det går.
  • Stol på, at personalet har erfaringen og uddannelsen til at tage af dit barn.