Kostpoltik

Vision "Vi vil ha' sunde unger hele vejen"

Mål:

• Gennem sund kost, at give børn mulighed for at udvikles optimalt - motorisk, mentalt og socialt. Sund og varieret kost, som sikrer en jævn forbrænding dagen igennem, hvilket giver overskud til at deltage aktivt i sin egen hverdag og sikre læring.
  • Give børn gode kostvaner fordi vaner dannes i barndommen.
  • At få et fælles afsæt institution og forældre i forhold til børns kost.

Hvordan:

Morgenmad: "En god start på dagen, som sikre at børnene kommer godt i gang"
Kan medbringes, det kan være:

• Groft brød
  • Havregryn, cornflakes
  • Ost, smør, marmelade
  • Frisk frugt, rosiner

Børnegården sørger for mælken.

Madpakker:  "En god hilsen hjemmefra, som skal give energi dagen igennem"

• Vi opfordre til en sund og varieret madpakke, som ikke indeholder slik, mælkesnitte og lignende. Ligeledes henstiller vi til, at der ikke er saftevand i drikkedunken.

Eftermiddagsmad:  "Eftermiddagsmaden holder hjulene i gang - sundt, groft og friskt"

• Den forældrebetalte eftermiddagsordning servere forskellige slags brødtyper med smør/pålæg samt frugt.

Fødselsdage og andre festelige lejligheder: " Vi vil skabe en god fælles oplevelse med den de bliver fejret i centrum" "De danske traditioner fejres i Børnegården"

Fødselsdage

• Hygge, kan sidestilles med andet end at spise... eks. synge en sang, danse en dans, fortælle en historie osv.
  • Der er ingen, der helt forbyder de søde sager, men Børnegårdens politik er at børnenes fødselsdage ikke skal blive rene sukkerorgier - dvs. vi opfordre til at holde det usunde til eksempelvis 1 stk. kage, 1 is, 1 glas saftevand lidt slik.
  • Indtaget af sukker kan nedsættes ved at finde kreative alternativer til de usunde sager.
  • Vi opfordre til princippet "Sundt gør usundt" hvilket betyder, at hvis det er en formiddagsfødselsdag, så serveres noget sundt før det usunde så vidt muligt - evt. en lille formiddagsmad før kagen.
  • Det er op til den enkelte om man vil holde fødselsdag i Børnegården eller derhjemme. Det aftales med pædagogerne i god tid så det passer ind i stuens planlægning.
  • Vi ønsker, at fødselsdagen er en dag hvor barnet er i centrum og ikke et kapløb i hvem, der kan lave mest hjemmebag eller den flotteste frokost menu.

Traditioner og andre festlige lejligheder:

• Traditioner er vigtige og skal bevares - så det er ok med en fastelavnsbolle, et par æbleskiver til jul, et stykke lagkage til bedsteforældredag osv.
  • Men der er altid "En særlig" lejlighed så derfor skal de begrænses.
  • Børnehavetiden afsluttes med en fælles diskotekdag med efterfølgende spisning på stuerne, hvor de børn, der skal videre til Glidenden overgang går sammen om at give frokost eller dessert til stuens børn.
  • Herudover modtager vi gerne fælles krammere og gode hilsner men ikke i form af is, kager og andet usundt ved afslutninger og lignende.

Ansvaret for Børnegårdens kostpolitik er et fælles samarbejde mellem bestyrelsen, forældre og personalet.