Legetøjspolitik

I Børnegården har vi den holdning, at børnene har mulighed for at medbringe legetøj hver dag, men at det medbringes på eget ansvar.

Det er vigtigt, at der står tydeligt navn på legetøjet, så vi undgår diskussioner og børn, der er kede af det, fordi de eller vi tager fejl af legetøjet.

Vi mener, at det kan give nogle børn tryghed at have sine egne ting med og at det er med til at skabe sammenhæng mellem hjemmet og institutionen. Eksempelvis et barn, der lige er startet i institutionen - et barn, der har mistet et nærstående familiemedlem - et barn, hvis forældre er ved at blive skilt - børn, der alle i en længere eller kortere periode har brug for ekstra hjemlig tryghed institutionen, hvilket legetøjet kan være med til at give.

Når vi snakker legetøj skelner vi ikke til hvilket legetøj det er. For nogle kan en bamse/dukke være trygheden måske er et en bil/traktor - det kan og vil vi ikke sætte regler op for.

Vi har dog enkelte regler:

• Børnene må ikke medbringe sminke, da det kan indeholde stoffer, som er skadeligt for børn - vi har godkendt ansigtsmaling i Børnegården, som vi indimellem bruger.
  • Børene må heller ikke medbringe digitalt legetøj der indeholder kamera og lydoptager - dette har vi valgt af etiske og GBDR mæssige grunde. Vi har forskellige digitalt legetøj i Børnegården vi bruger sammen med børnene.
  • Våben, eks. sværd/pistoler leger vi med udenfor.

Oplever vi problemer, det kan eksempelvis være barnet kommer i mange konflikter, forsøger at "købe" sig til legekammerater gennem legetøjet eller barnet ikke er i leg med de andre børn. I de tilfælde går vi i dialog med jer forældre, for at vi sammen kan finde en læsning, der er bedst for det enkelte barn - det kan eks. være at barnet i en periode ikke medbringer legetøj eller det begrænses til en dag i ugen. Ligeledes er det vigtigt, at hvis I oplever konflikter i forhold til legetøj, at I kontakter stuens personale, så de kan tage hånd om dette.

Konflikter blandt børnene i forhold til legetøj vil ikke medføre et forbud mod legetøj - hverken på en stue eller i huset, ligeledes er det heller ikke muligt at en enkelt stue laver deres egne regler i forhold til legetøj.

Legetøjets omfang må ikke være mere end at barnet uden problemer kan opbevarer legetøjet på sin garderobeplads.

Om jeres barn medbringer legetøj eller ej er jeres beslutning som forældre.

Personalet bruger ikke tid på at lede efter legetøj, der på den ene eller den anden måde er bleve væk. Børnegården er ikke erstatningspligtig overfor legetøj, der går i stykker eller bliver væk. Legetøjet medbringes på eget ansvar.

Brug den sunde fornuft og tænk på at der er mange "brugere" i en institution.