Distrikts skole

Skoleparat
At gøre børnene skoleklar er noget vi arbejder med gennem hele barnets tid i Børnegården og ikke kun det sidste år inden barnet skal i skole. Igennem mange af de daglige aktiviteter "øver" vi os i de ting, det forventes man kan før man starter i skole. Eks. når vi holder samling øver vi os i at lytte til hinanden, vente på tur og ikke mindst det at turde fortælle de andre noget.

Overgangen til skolen
Overgangen fra børnehaven til skolen sker i Kolding Kommune i en glidende overgang (GLO). Opstarten er hvert år 1. april og målet med GLO er at skabe en tryg og glidende overgang fra børnehaven og til skolen. En overgang som handler om at skabe sammenhæng i børnenes liv og sammenhæng mellem indholdet i børnehaven, GLO og børnehaveklassen.

Vester Nebel Skole
Vores distrikts skole er Vester Nebel skoleog vores samarbejde er hovedsageligt bygget op omkring at skabe gode trygge rammer for de ældste børn i forhold til overgangen fra Børnegården til skolen. Der tilbydes GLO fra 1. april hvert år. Herunder kan I se de elementer der er i brobygningsforløbet mellem Børnegården og skolen.

Motionsløb - vikingerne deltager i skolens motionsløb i uge 41.

Skolekomedien - vikingerne inviteres til generalprøven på skolekomedien.

Besøg i Børnegården - de sidste to uger i marts måned kommer der hver dag en medarbejder fra SFO/GLO på besøg i Børnegården. Vi synes det er vigtigt, at møde børnene i deres trygge kendte miljø og også herigennem få et kendskab til hvad er det for en hverdag børnene kommer fra.

Besøg i GLO - to onsdage i marts måned vil vi besøge skolen et par timer - børnene kan med de trygge relationer forholde og lære de nye omgivelser lidt at kende.

De to første uger i GLO - vil der altid følge en voksen med børnene fra Børnegården, på den må er der altid en kendt tryg relation man kan vende tilbage til.

Overlevering - der er udarbejdet et overleveringsdokument fra Kolding Kommune som vi benytter. Dette dokument har både en forældredel og en medarbejder del der skal udfyldes. Når børnene har gået i GLO nogle uger har vi et fælles møde mellem skolen og Børnegården hvor vi fra Børnegården kan give sparring i forhold til nogle børn.

Besøg Vester Nebel skoles hjemmeside her  www.vesternebelskole.aula.dk